in

Novinka v možnosti placení: Peníze lze poslat přes telefonní číslo. Jak to funguje?

pixabay.com
Reklama

Jestliže jste klientem jedné ze šesti největších bank u nás, bude vám nyní k transakci stačit pouze telefonní číslo. Platbu na kontakt v Česku zavedly Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, Raiffeisenbank, Air Bank a Fio banka, od ledna 2024 se pak k nim přidají další. Stačí když si ve svém internetovém bankovnictví nebo na pobočce propojíte účet s telefonním číslem.

Tato nová bezplatná služba má za úkol převody peněz zjednodušit a zároveň omezit možné chyby při jejich zadávání. Pokud jste klientem jedné ze šesti bank, kterých se to týká, jistě jste již ve svém internetovém bankovnictví zaznamenali možnost registrace k využití platby na kontakt.

Pokud chcete platby na své telefonní číslo přijímat, musíte se do registru zapsat, pokud chcete takto platby jen odesílat, nutné to není. „Člověk si vybere, že chce platbu na kontakt, a potom může sám vyplnit číslo, nebo si číslo může vybrat ze svého telefonního seznamu. My mu poté řekneme, jestli dotyčný v registru je, nebo není. Pokud v registru je, tak mu umožníme platbu provést,“ uvedl ředitel divize produktů a inovací v Air Bank Jiří Suchý.

pixabay.com

K jednomu telefonnímu číslu lze přiřadit pouze jeden bankovní účet. Pokud však máte jako manželé společný účet, lze k němu přidat více telefonních čísel. Registr plateb na kontakt spravuje Česká národní banka. „Obsahuje takzvané profily. Jde o trojkombinaci mobilního čísla, čísla bankovního účtu a jména majitele účtu,“ přibližuje Jan Schmidt z centrální banky. Většinu transakcí banky provedou jako okamžité platby, tudíž by se peníze měly na účet příjemce připsat během několika sekund.

Transakce na telefonní číslo jsou dále také omezeny částkou od 1 Kč do 5000 Kč. Limit je takto cíleně nastavený kvůli bezpaečnosti, ale také kvůli průzkumu, který odhalil, že jsou tyto částky mezi lidmi nejžádanější. Všechno je to jen začátek a proto se limit může v budoucnu upravit. Stejně jako další podmínky.

pixabay.com

A jak lze tuto službu například ještě posunout? „To telefonní číslo musí být buď z České republiky, nebo ze Slovenska. Tady se nabízí rozvoj, aby to telefonní číslo mohlo být odkudkoliv na světě. Je to jen na tuzemské platby v českých korunách. I tohle je oblast, o které by šlo uvažovat,“ podotkl ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů Jan Schmidt z České národní banky. A podobně by tak možná do budoucna šlo posílat platby i na e-mail.

Co si o této nové službě myslíte vy? Budete ji využívat nebo jí naopak moc nevěříte?

Čerpali jsme z irozhlas.cz, ceskatelevize.cz

Reklama