in

Z vraku po nehodě naleštěnou ojetinou? Pozor na podvodníky!

pixabay.com pixabay.com
Reklama

Kdo v dnešní době nemá auto nebo ho nepotřebuje? Jsou rodiny, které mají auta dvě, tři… dokonce jsou lidé, kteří mají na každý den v týdnu jiné auto. Dobře, přiznáváme, tito lidé jsou trošku mimo kategorii ale stejně. Ne každý má na to si koupit nové auto, proto hledáme různé alternativy. Ale tady se rozhodně vyplatí být obezřetný. I hezké auto po dvou či třech majitelích může skrývat tajemství, které pokud by jste věděli, do auta byste nikdy nesedli. Zruční řemeslníci dokáží totiž opravit kdejaké vraky po nehodách.

Že si lidé koupili opravené auta po totálních nehodách mnohdy ani netuší. Překupníci na to jdou chytře. Dotáhnou je do své dílny, plechy narovnají, co je potřeba tak svaří, vybrousí, nalakují a je to. Řada oprav je přitom neslučitelná s opravárenskými manuály automobilek, protože zničené hlavní nosné konstrukce byly flikované a svařené na koleně. Naleštěný „svařenec“ po takové nehodě už pro posádku není příliš bezpečný.

„Do provozu se zpět dostávají i auta po haváriích, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako totální ekonomická škoda. Pojišťovny totiž nemají zákonnou povinnost takto poškozená auta dát do šrotu, ale prodávají je v aukcích. Pro výherce aukce může být oprava mladé “totálky” velmi ziskovou záležitostí,“ shrnul pro Právo Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se na odhalování nekalostí u ojetin specializuje.

pixabay.com

Proč je tedy tak špatné opravit auto po nehodě s velkými škodami? Protože negativa se nemusí projevit ihned, ale až po letech. Opravené místo může začít korodovat. V horším případě to při další nehodě může mít pro posádku vozu fatální následky, protože opravovaná konstrukce již nedrží a nechrání lidi uvnitř jako nová. Staré vykoupené a opravené vraky tak mohou zase vypadat k světu, ale rozhodně nejsou bezpečné.

Pokud je na autě stočený tachometr, je to nezákonné. Když ale svaříte auto z totálky, nikdo to neřeší. Možná i proto, že případů jsou tisíce a policie na to zkrátka nemá kapacity. Ačkoliv opravy vozidel by se měly provádět přesně podle postupů stanovených výrobcem, praxe je jiná. Funguje to tak, že co oči nevidí, srdce nebolí. I když to rozhodně není správně.

pixabay.com

Je však nutné rozlišovat mezi „totální ekonomickou škodou“, kdy by cena opravy převýšila hodnotu vozidla, a „totální technickou škodou“. Kontrolu, zda je vozidlo bezpečné pro provoz, by měly provádět STK. Po nehodách ovšem bývají poškozené i díly, u kterých to není na první pohled vidět. Jsou často na nápravách, řízení či elektronice.

Pokud si vybíráme jakékoliv ojeté auto, měli bychom se mít na pozoru a vybírat pečlivě. Historie vozu se dá dle určitých parametrů na internetu zjistit, proto bychom to neměli podcenit.

A co vy? Máte s tímto nějakou zkušenost? Setkali jste se již s takovým nabízeným autem?

Čerpali jsme z novinky.cz

Reklama